طراحی سایت

طراحی وب سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت

طراحی وب سایت و فروشگاه اینترنتی

Deep Web، Darknet و Dark Web: تعاریف و تفاوت‌ها


اینترنت همانند یک دنیای بسیار وسیع است که فقط بخش کوچکی از آن تا به حال کشف شده است و این در حالی است که بخش‌های کشف نشده به ۳ گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که از آنها تحت عناوین دیپ‌وب، دارک‌نت و دارک‌وب یاد می‌شود. دارک‌نت در حقیقت نوعی نتورک است که در حالت عادی قابل دسترسی نیست و دیپ‌وب -و زیرمجموعهٔ آن دارک‌وب- بخش‌هایی هستند که موتورهای جستجویی همچون گوگل یا بینگ هنوز موفق به شناسایی یا اصطلاحا ایندکس کردن آنها نشده‌اند! همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، ما صرفا بخش اندکی از وب را در اختیار داریم و عمده اطلاعات آن، در دسترس همگان نیست. 

طراحی فروشگاه اینترنتی و سایت ساز با  بیش از 130 امکان مختلف و واکنش گرا (ریسپانسیو) بودن، دارای نسخه مخصوص تلفن همراه (موبایل)

 برای اکثر ما، استفاده از اینترنت به 10 الی 20 و یا نهایتا 50 وبسایت مشخص محدود می‌شود که با تعداد قابل‌توجهی از آنها از طریق گوگل آشنا شده‌ایم. جالب است بدانیم که این دنیای بی‌انتهای اینترنت، میلیاردها وبسایت را روی سرورهای مختلف در دل خود جای داده است. حتی با وجود این تعداد زیاد، باز هم این اعتقاد وجود دارد که قسمت خیلی کوچکی از آن برای ما معلوم است و دارک‌نت و دیپ‌وب در حقیقت همان قسمت‌هایی هستند که هنوز بر ما پوشیده‌اند. برخی معتقدند که وجه تمایزی میان دارک‌نت و دیپ‌وب وجود ندارد در حالی که اصلا این‌طور نیست و این‌ها دو مقولهٔ کاملا جدا هستند.


دیپ‌وب چیست؟

در طی سال‌ها، با پیشرفت تکنولوژی انسان‌ها وسایلی را اختراع کرده‌اند که قادر به کشف اعماق اقیانوس‌ها هستند و با استفاده از همین ابزارآلات بود که بقایای کشتی تایتانیک کشف شد (تایتانیک پیدا شد اما هنوز هم ناشناخته‌های بسیاری زیر دریاها وجود دارد.) موتورهای جستجوگر نیز دقیقا همین کار را در مورد اعماق وب انجام می‌دهند و مانند یک زیردریایی به کشف اعماق وب مشغول‌اند. در دنیای وب به این نوع ناشناخته ها که در اعماق وب مخفی شده اند، دیپ‌وب می‌گویند.


به طور مثال، موتورهای جستجو به سرورها و شبکه‌هایی که مربوط به دولت‌ها و یا داده‌های مربوط به ماموریت‌های احتمالی صورت گرفته از طرف سایر سیارات دیگر هستند دسترسی ندارند. دیپ‌وب به اندازهٔ اسمش پر رمز و راز نیست به این معنی که یک نتورک خصوصی که بخشی از دیپ‌وب است لزوما جای دوری نیست و ممکن است متعلق به یکی از همسایگان شما باشد و این ضعف اینترنت است که موتورهای جستجوگرش برای یافتن چنین نتورکی به حد کافی قوی نیستند! اگر برای بقای یک نتورک وقت و سرمایهٔ کافی هزینه شود، به طور حتم موتورهای جستجوگر نمی‌توانند به کسب درآمد از آن سیستم امید داشته باشند و این‌گونه می‌شود که این شبکه به دیپ‌وب می‌پیوندد.


دارک‌نت چیست؟

برخلاف دیپ‌وب، دارک‌نت کمی برای مردم شناخته‌ شده‌تر است. برای دسترسی به دارک‌نت، کافی است از ابزار و نرم‌افزارهای مناسب استفاده شود چراکه آنها درواقع به عمد و به دلیل وجود پروتوکل‌های خاص از چشم کاربران مخفی شده‌اند. دارک‌نت درحقیقت گمنام است و یکی از مثال‌های شناخته شدهٔ آن Tor است که برای دسترسی به آن داشتن Tor Browser شرط لازم است. Tor علاوه بر این که امکان استفاده از وبسایت های زیادی را برای ما فراهم می‌کند ، اجازهٔ دسترسی به دارک‌نت یا همان وبسایت‌های مخفی شده را نیز به ما می‌دهد و این کار نیز طبق پروتوکل خاصی انجام می‌شود. تمام وبسایت‌های وابسته به تور با آدرس onion. مشخص می‌گردند و به همین دلیل از آن تحت عنوان Onionland نیز یاد می شود.

ماهان گستر طاها ارائه دهنده کامل ترین بانک شماره موبایل مشاغل ایران

Friend-to-Friend یا به اختصار F2F، یکی دیگر از شبکه‌های دارک‌نت است که به افراد آشنا امکان ارتباط مستقیم اینترنتی را می‌دهد؛ اگر ایشان بخواهند یک فایل شخصی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، می‌توانند از طریق P2P این‌کار را به سادگی انجام دهند و افراد دیگر آن‌را مشاهده نخواهند کرد چراکه قابلیت پنهان نگاه داشتن کامل آن وجود دارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.