طراحی سایت

طراحی وب سایت و فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت

طراحی وب سایت و فروشگاه اینترنتی

مقاله جاوا اسکریپت

کتابخانه های جاوا اسکریپتی


جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپتی است که اکثرا برای نوشتن کدهایی که قرار است روی مرورگرها و بخصوص در سمت کلاینت اجرا شود مورد استفاده قرار میگیرد. بسیاری از طراحان وب ، برای روح بخشیدن به صفحات استاتیک HTML از پلاگین های جاوااسکریپت بهره میگیرند (مانند اسلایدرها) . پلاگین های جاوا اسکریپت باعث میشوند تا مرورگر بتواند بدون رفرش شدن صفحات وب، تغییراتی را در صفحه بصورت Client-side ایجاد کند.  با گسترده شدن استفاده از تکنولوژی هایی مانند Ajax و JSON در طراحی صفجات وب، جاوااسکریپت جای خود را هرچه بیشتر در صفحات وب باز کرد و طراحان هر چه بیشتر به استفاده از این زبان اسکریپتی قدرتمند گرایش نشان دادند. اما یکی از مشکلات موجود در این راه، دشواری ها و زمانگیر بودن نوشتن توابع جاوا اسکریپت است. با توجه به اینکه بسیاری از توابعی که طراحان وب در صفحات خود استفاده میکنند، تکراری و قابل پیشبینی است ، تعدادی از شرکت ها و گروه های پیشرو در زمینه طراحی وب، بسته های آماده ای را شامل توابع جاوا اسکریپت به بازار ارائه دادند. این بسته های آماده Javascript framework نام دارند.


تاکنون فریم ورک های جاوااسکریپت بسیاری عرضه شده است که اکثر آنها رایگان هستند. شرکت یاهو بسته ای را بنام YUI )Yahoo user interface) ارائه کرد که هم اکنون بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. گوگل نیز بسته GWT را ارائه کرده است. ازجمله دیگر فریم ورک های اوپن سورس جاوااسکریپت که این روزها بسیار پرطرفدار است میتوان به JQuery اشاره کرد. هم اکنون مایکروسافت و نوکیا حمایت گسترده ای از این کتابخانه ی جاوااسکریپتی میکنند.


فریم ورک Spry 


فریم ورک Spry   محصول ADOBE بوده و یک کتابخانه جاوا اسکریپتی شامل فانکشن های مختلفی است که طراحان وب را قادر میسازد تا صفحات غنی تری برای بازدیدکنندگانشان بسازند. نسخه اول این فریم ورک آجاکس ، پیش نمایشی از قابلیت های اطلاعاتی است که طراحان را قادر می سازد اطلاعات دریافتی از XML را در صفحات HTML خود با استفاده از CSS و HTML و کمی کد جاوا اسکریپت بدون رفرش کل صفحه تغییر و نمایش دهند.


فریم ورک آجاکسی Spry بر پایه اچتمل ایجاد شده و طراحان با سطح آشنایی متوسطی با اچتمل و CSS و JavaScript میتوانند با این فریم ورک کار کنند . دریم ویور نسخه CS3 به بعد بطور پیش فرض شامل ابزارهای SPRY میباشد و نیازی نیست  آنرا جداگانه دانلود کنید.


تفاوت های اکشن اسکریپت و جاوا اسکریپت :


اکشن اسکریپت بسیار شبیه به هسته زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است . نیازی به دانستن جاوا اسکریپت برای یاد گیری اکشن اسکریپت نیست ، اما با دانستن آن ، اکشن اسکریپت برای شما کمی آشنا خواهد بود .


انجمن شرکت های کامپیوتری اروپا ECMA در سند رسمی شماره 262 خود جاوا اسکریپت و طرز استفاده استاندارد های آن را ثبت نموده است و اکشن اسکریپت نیز بر پایه آن سند پایه ریزی شده است .


چندی از تفاوت های اکشن اسکریپت و جاوا اسکریپت :


اکشن اسکریپت از آبجکت های سمت سرور مانند Browser, window ,anchor  پشتیبانی نمی کند .

اکشن اسکریپت بطور کامل از آبجکت های داخلی جاوا اسکریپت پشتیبانی نمیکند .

اکشن اسکریپت از بعضی ساختارهای دستوری پشتیبانی میکند که در جاوا اسکریپت ممنوع است ( بطور مثال ifFrameloaded و اسلش ها) و جاوا اسکریپت نیز بعضی از سینتکس های خاص خود را دارد .مانند try , catch , throw , statement lables

اکشن اسکریپت از فانکشن ساز های جاوا اسکریپت پشتیبانی نمیکند .

در جاوا اسکریپت مقدار بازگشتی داده های undefined همان undefined است . اما در اکشن اسکریپت مقدارش “” میشود(یعنی تهی) .

در اکشن اسکریپت مقدار تعیین نشده در متغیر های عددی NaN است . اما در مقدار تعیین نشده ها در عبارات وو متغیر های عددی صفر است .

در جاوا اسکریپت وقتی یک رشته نوع بولین دارد و طول رشته غیر از صفر باشد ،نتیجه آن true است  و اگر طول رشته صفر باشد مقدارش false میشود . در اکشن اسکریپت رشته به عدد تبدیل میشود . اگر عدد غیر صفر بود مقدار true  میدهد وگر نه مقدار false  خواهد شد .


طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی


منبع : گروه آموزشی طلوع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.